back to homepage

AĞUSTOS 2021 – SAYI 14


Otis Türkiye ve Çelikray İSO İkinci 500 Listesinde
İstanbul Sanayi Odası tarafından yayınlanan 2020 yılı Türkiye’nin İkinci 500 Büyük Sanayi Kuruluşu listesinde bu yıl dikey taşıma sektöründen Otis Türkiye ve Konya merkezli ray üreticisi Çelikray yer aldı. Buga Otis listeye 263’üncü sıradan girerken, Çelikray ise 412’nci sırada yer aldı. Türkiye’nin İlk ve İkinci 500 Büyük Sanayi Kuruluşu araştırmasının temel amacı, Türkiye’de sanayi faaliyet kolunda yer alan en büyük kuruluşları tespit edebilmek, bu kuruluşlara ait büyüklükleri ortaya koyarak Türk sanayinin gelişimini görebilmek ve geleceğe yönelik yol haritasının belirlenmesine katkı sağlamaktır. İlk kez 1968 yılında “100 Büyük Firma” olarak kamuoyuna açıklanan listede her yıl bir önceki yıl verilerinin açıklandığı çalışmanın kapsamı 1978 yılında 300 kuruluşa, 1981 yılında ise 500 kuruluşa çıkarılan firma sayısına 1998 yılında İkinci 500 listesi eklendi.


Çayın Lezzeti KONE ile Yükseliyor
Çaykur’un Rize’de yapımını tamamladığı yeni paketleme fabrikasının asansörleri KONE tarafından tedarik edildi. Toplamda 45 bin m2 alana sahip, dünyanın en büyük çay paketleme fabrikasında 22 adet makina dairesiz asansör kurulumu gerçekleştirildi. Türkiye’de ilk olma özelliği taşıyan asansörlerin 16 adedi 5 ton, 1 adedi ise 3 ton kapasiteli KONE TranSys™ yük ve servis asansöründen oluşuyor. Ayrıca 5 adet 1.000 kg MonoSpace™ yolcu asansörlerinin de yer aldığı fabrikada asansörler, 40 metre seyir mesafesine ulaşıyor. Finlandiya’da üretilen makine dairesiz 4:1 askı tipi ile yüksek kapasite ve seyir mesafesindeki KONE TranSys™ yük asansörleri, sürekli çalışma halinde olan paketleme fabrikası için ideal bir dikey taşıma çözümü sunuyor. Çaykur Paketleme fabrikasına kurulan yük asansörleri güç ve dayanıklılığın yanında; binanın iç dizaynına uygun sinyalizasyon ve kabin tasarımına sahip. Ayrıca KONE Transys™’ asansörlerinde, kabinde alan kullanımını en üst düzeye çıkaran kabin


Ihlara Vadisine Cam Teras ve Asansör Projesi
Dünyanın en büyük kanyonları arasında yer alan, tarihi ve doğal güzellikleri bir arada bulundurması nedeniyle açık hava müzesini andıran Kapadokya’daki Ihlara Vadisi, yapılacak cam teras ve asansör ile bölgeyi ziyarete gelenlere seyir zevki yaşatacak. Anadolu Ajansı’nın haberine göre Ihlara Vadisi’nin Aksaray’ın dünyaya açılan kapısı olduğunu anlatan Aksaray Belediye Başkanı Evren Dinçer, şunları belirtti: “Dünya’nın pek çok ülkesinden ziyaretçilerimiz geliyor. Hem inanç hem de doğa turizmi noktasında bizim için çok önemli bir değer. Bizler de Ihlara Vadisi’nin ev sahibi olma mutluluğu ve gururunu yaşıyoruz. Ihlara Vadisi’nin geliştirilmesi ve daha iyi noktalara gelebilmesi için çalışmalar yürütüyoruz. Cam teras, asansör ve teleferik yapılmasıyla ilgili projeler var. Aksaray Valiliği ve Belediyesinin sorumluluğuyla ilgili olan çalışmaları yürütüyoruz. Bizler Ihlara Vadisi’ne bir cam teras yapılmasını planlıyoruz.” Dinçer, proje aşamasındaki teknik çalışmaların devam ettiğini belirterek, en kısa zamanda cam terası tamamlayarak turistlerin hizmetine sunacaklarını ifade etti. Aksaray’ın Güzelyurt ilçesindeki “Kapadokya’nın İncisi” olarak da adlandırılan Ihlara Vadisi’ne gelen turistler, duvar gibi dik, derin ve dar vadinin tabanındaki Melendiz Çayı’nın kıyısında, 3.5, 7 ve 14 kilometrelik üç güzergahta doğa yürüyüşü imkânı buluyor.



İnşaat Maliyetinde Rekor Artış
İnşaat maliyet endeksi, 2021 yılı haziran ayında bir önceki aya göre yüzde 2,89, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 42,48 arttı. Böylelikle, 2015’le başlayan veri setinin en yüksek yıllık artışı kaydedildi. Türkiye İstatistik Kurumu, haziran ayına ilişkin inşaat maliyet endeksi verilerini açıkladı. Buna göre, inşaat maliyet endeksi 2021 Haziran’da bir önceki aya göre yüzde 2,89, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 42,48 artış gösterdi. Malzeme endeksi bir önceki aya göre yüzde 4,23 artarken, işçilik endeksi yüzde 0,40 azaldı. Ayrıca, malzeme endeksi bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 53,70, işçilik endeksi ise yüzde 19,88 arttı. Bina inşaatı maliyet endeksi, bir önceki aya göre yüzde 2,85, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 42,49 arttı. TÜİK verilerine göre, malzeme endeksi bir önceki aya göre yüzde 4,15 artarken, işçilik endeksi yüzde 0,29 azaldı. Diğer bir taraftan, malzeme endeksi bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 53,90, işçilik endeksi ise yüzde 20,08 arttı.


Rose Marine’nin Eğimli Asansörü Yeniden Hayat Buldu
İstanbul’un Büyükçekmece ilçesindeki denize nazır konumlu Rose Marine Sitesinde sahile ulaşımı sağlayan 13 yıllık eğimli asansörün modernizasyonu Vadi Asansör tarafından yapıldı. Uzun yıllar deniz kenarında ve açık havada rüzgâr, nem ve deniz tuzuna maruz kalarak hizmet veren bu asansörde oluşan korozyon ve güvenlik risk taşımaktaydı. Site yönetimi revizyon için hali hazırda sitedeki asansörlerin yıllık bakımını da üstlenen Vadi Asansör ile anlaşarak gerçekleştirdiği modernizasyonda ana taşıyıcı karkas ve denge ağırlığı dışındaki tüm aksam değiştirildi. Yeni modernizasyon ile güneşin zararlı ışınlarına karşı korunaklı panoramik kabin ile uzaktan erişim ve kontrollü kumanda panosu kullanıldı. Bu zorlu ancak bir o kadar da keyifli proje üç ay gibi bir sürede tamamlanarak site yönetimine teslim edildi.


ABD’den İnşaat Sektörüne Destek Amaçlı 1 Trilyon Dolarlık Paket
ABD Senatosu, Başkan Joe Biden’ın uygulamayı planladığı ekonomi planının ilk aşamasını oluşturan 1 trilyon dolarlık altyapı paketini onayladı. Senato Genel Kurulundaki oylamada 69 senatör tasarının lehinde, 30 senatör aleyhinde oy kullandı. Altyapı paketi kapsamında 8 yıl içinde yaklaşık 1 trilyon dolarlık harcama yapılması planlanıyor. Yeni altyapı yatırımlarına 550 milyar dolarlık kaynağın ayrıldığı pakette, “ulaşım” kaleminde en çok bütçe 110 milyar dolar ile yollar, köprüler ve büyük projeler için öngörülüyor. Paketle elektrik şebekeleri için 73 milyar, demir yolları için 66 milyar, geniş bant internet erişiminin genişletilmesi için 65 milyar, su altyapısı için 55 milyar, çevresel projeler için 50 milyar, toplu taşıma için 39 milyar ve havalimanı projeleri için 25 milyar dolarlık kaynak ayrılıyor.


ABD’den İnşaat Sektörüne Destek Amaçlı 1 Trilyon Dolarlık Paket
ABD Senatosu, Başkan Joe Biden’ın uygulamayı planladığı ekonomi planının ilk aşamasını oluşturan 1 trilyon dolarlık altyapı paketini onayladı. Senato Genel Kurulundaki oylamada 69 senatör tasarının lehinde, 30 senatör aleyhinde oy kullandı. Altyapı paketi kapsamında 8 yıl içinde yaklaşık 1 trilyon dolarlık harcama yapılması planlanıyor. Yeni altyapı yatırımlarına 550 milyar dolarlık kaynağın ayrıldığı pakette, “ulaşım” kaleminde en çok bütçe 110 milyar dolar ile yollar, köprüler ve büyük projeler için öngörülüyor. Paketle elektrik şebekeleri için 73 milyar, demir yolları için 66 milyar, geniş bant internet erişiminin genişletilmesi için 65 milyar, su altyapısı için 55 milyar, çevresel projeler için 50 milyar, toplu taşıma için 39 milyar ve havalimanı projeleri için 25 milyar dolarlık kaynak ayrılıyor.



TKE Expo 2020 Dubai’deki Alman Pavyonunda Multi’yi Sergileyecek
TK Elevator (TKE), halatsız asansör sistemi MULTI’nin Alman Pavilion Konsorsiyumu tarafından Ekim 2021-Mart 2022 tarihlerinde yapılması planlanan Expo 2020 Dubai’deki Almanya pavilyonunda sergilenmek üzere seçildiğini duyurdu. Etkinlik, 190’dan fazla ülkeye en gelişmiş teknolojilerini sergileme fırsatı sunacak. Lineer motor tahrikli hem dikey hem de yatay olarak 6 m/sn hıza kadar hareket edebilen MULTI aynı kuyuda birden fazla hareketli kabin de kullanılabiliyor. TKE’nin ifadesiyle MULTI; “planlamacılara, mimarlara ve işletmelere yeni ve etkileyici bakış açıları sunar”. TKE CEO’su Peter Walker, önemli bir iş merkezi ve gökdelen bölgesi olan Dubai’nin MULTI’nin özelliklerini sergilemek için en uygun yerlerden biri olduğunu ifade etti.


Yüksek Hızlı Asansörler
Günümüzde artan nüfusa bağlı olarak bina sayısı artmakta buna bağlı olarak düşey taşımaya olan ihtiyaçta artmaktadır. Bina yüksekliklerinin artması ise beraberinde dikey taşıma ihtiyacının daha hızlı bir şekilde karşılanması gereksinimini doğurmaktadır. Buna paralel olarak asansör hızları gittikçe yükselmektedir. Peki yüksek hızlı asansörlerin düşük hızlı asansörlerden farkları nelerdir. Bu konuya cevap vermeden önce yüksek hızlı asansörün hızı ne kadardır sorusunu yanıtlamak gerekir. Esasen standart ve yönetmeliklere göre yüksek hızlı asansör diye bir kavram bulunmamaktadır. Bununla birlikte TS EN 81-20 standardı 5.5.6.1 maddesinde asansör hızı 3,5 m/s’yi aştığında asansör dengeleme tertibatında halatların kullanılması gerektiği bu bunların gergi tertibatı bulunması gerektiği belirtilmektedir. Dolayısıyla 4m/s ve üzerindeki hızlar asansörler için yüksek hız olarak kabul edilmektedir. Global asansör firmaları için de 4 m/s ve üzerindeki hızlar farklı bir modele geçmeyi gerektiren yüksek hızlar olarak kabul görmektedir. Makalenin Devamı


İsrail’deki Harem-i İbrahim Camisi’ne Erişim İçin Asansör İnşa Edilecek
İsrail Savunma Bakanlığının Twitter hesabından yapılan açıklamada, Savunma Bakanlığı kararına istinaden, Harem-i İbrahim’e ulaşımı kolaylaştırmak için asansör kurulumuna ait çalışmalara başlandı.” ifadesine yer verildi. Savunma Bakanlığı Mühendislik ve İnşaat Dairesi tarafından yürütülecek çalışmaların, yaklaşık 6 ay sürmesinin beklendiğine işaret edilen açıklamada, çalışmanın “otoparktan Harem-i İbrahim’in avlusuna bir erişim yolunun ve tüm inançlardan ibadet için gelenlerin alana ulaşmasını sağlayan bir asansörün inşasını içerdiği” aktarıldı. Filistinliler geçen aylarda camiye asansör inşa edilmesi planına itirazlarını dile getirmişti. Harem-i İbrahim Camisi ve El-Halil’deki Eski Şehir Temmuz 2017’de UNESCO Dünya Mirası Komitesi Dünya Mirası Listesi’ne dahil edilmişti.




New York’daki Vessel Yaşanan Dördüncü İntihar Vakası Sonrasında Yeniden Kapatıldı
Thomas Heatherwick tarafından tasarlanan interaktif sanat eseri Vessel, intihar vakalarını önlemek amacıyla yapılan değişiklikler ardından yeniden açılmasının iki ay sonrasında 29 Temmuz’da 14 yaşında bir çocuğun intihar amaçlı atlamasından sonra belirsiz bir süreliğine kapatıldı. Daha önce 15 ay içerisinde tam üç kişinin intihar etmesi nedeniyle, Vessel ocak ayında kapatılmıştı. ELEVATOR WORLD 2020 Yılın Projesi ödülünü kazanan İtalyan Cimolai ile Liberty Elevators tarafından tasarlanan ve yaklaşık 45 metre yüksekliğinde tırmanılabilir bir merdiveni ve eğimli bir asansörü olan yapının bel hizasında korkulukları bulunuyor. Bazı topluluk üyeleri ve intiharı önleme araştırmacıları, George Washington Köprüsü’ne 2017’de monte edilmesinin ardından intiharları ve intihar girişimlerini azaltan 3,3 m uzunluğundaki çit gibi daha yüksek korkuluklar kullanılması yönünde talepte bulunmuştu. Vessel yüklenicisi Related Cos. binanın ilk kapatılmasından sonra intiharı önleme ve güvenlik uzmanları ile seçilmiş yerel yetkililerle “aylarca” görüşmüş, binaya intihar karşıtı tabelalar yerleştirilmiş ve ziyaretçilerin binaya tek başına girmelerine izin verilmemişti.

Vessel, New york, ABD
Vessel, New york, ABD
Vessel 16 kat olup 46 m yüksekliğinde

Londra’daki Canary Wharf Gökdeleniyle İlgili Planlar Açıklandı
Architects’ Journal haberine göre, Mimari tasarım firması Maccreanor Lavington, Londra’daki Canary Wharf’ta 56 katlı bir gökdelenin tasarımlarını gözler önüne serdi. Sunumlarda görülen üzerinde ince bir kule bulunan bronz kaplı bina Maccreor Lavington’un planlama görevlilerinin silüet için “diğerlerinden farklı” bir şey tasarlama talebine bir yanıtı olarak göze çarptı. Bina da 495 daire bulunacak; 6.-20.katlarda 125 adet uygun fiyatlı daireler, daha üst katlarda ise daha özel daireler olacak. 230m yüksekliğindekii binanın zemin katında 296m2’lik alanda dükkanlar, beşinci katta ise tüm sakinler için bir cep parkı ve yüksek tavanlı oyun terası olacak. Kule, South Quay bölgesinde görülen yeni yüksek katlı konut dalgası arasında yer alıyor.


Tokyo Dünya Ticaret Merkezi Yıkım İçin Kapatıldı
Asahi Shimbun’un Haziran ayındaki haberine göre, Bir zamanlar Japonya’nın en yüksek binası olan 51 yaşındaki Tokyo Dünya Ticaret Merkezi Binası yerine yeni ve daha yüksek bir bina inşa edilmek üzere yıkılacağı için kapatıldı. 1970 yılında açılan 152 metre yüksekliğindeki kule, o zamandan beri Tokyo’nun Hamamatsucho Bölgesi’nin sembolü olmuştu. Bina, yurtdışında ticaret yapmayı planlayan şirketleri barındırabilecek uygun bir bina isteyen Tokyo Ticaret ve Sanayi Odası’nın parlak fikriydi. O zamanlar için iyi bir ofis yeriydi, fakat teknolojik değişiklikler – özellikle de bilgi teknolojisindeki gelişmeler – binanın demode hale gelmesine yol açtı. Yerine yapılacak 235m boyunda ve 46 kattan oluşacak olan kulenin Mart 2027’de tamamlanması bekleniyor.


KONE Geçirdiği Güçlü Altı Aylık Dönemi ve Zorlukları Anlattı
KONE, Ocak-Haziran 2021 dönemini kapsayan mali raporunda, küresel tedarik zinciri ve fiyatlandırma konularındaki zorluklarla mücadele ederken mali performansının güçlü olduğunu ve pazarda toparlanma yaşadıklarını ifade etti. Bu zaman zarfında %16,2’lik bir büyüme ile siparişler 2,41milyar Euro’ya satışlar ise %11’lik bir artışla 2,81milyar Euro’ya ulaştı. Başkan ve CEO Henrik Ehrnrooth, Çin’de faaliyetin yüksek seyrettiğini söylerken ABD’deki artışı özellikle vurguladı. Siparişlerin fazla oluşunun KONE’nin “toparlanmaya yönelik fırsatları yakalama çabalarının” başarısını gösterdiğini ifade eden Ehrnrooth, özellikle de bakım işlerinin pandemi öncesi seviyelere yükselmesinden memnun olduğunu söyledi. Malzeme ve navlun maliyetlerinin “önemli ölçüde” artmasıyla birlikte küresel tedarik zinciri ortamının zorluklarla dolu olmaya devam ettiğini de sözlerine ekledi. Yarı iletkenlerde yaşanan kıtlık ileri düzeyde elektroniğin kullanıldığı bütün iş kollarını etkilediğini ve artan maliyetlerin asansör ve yürüyen merdiven müşterilerine yansıdığını söyleyen Ehrnrooth, KONE ekibi ile çalışmaktan memnun olduğunu ifade etti. Ehrnrooth, lojistik ve komponent tedariğinde işlerin 2022 yılı başına doğru kolaylaşacağını beklediğini de sözlerine ekledi.